Wat doen we vandaag? - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Bram Barnhoorn - WaarBenJij.nu Wat doen we vandaag? - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Bram Barnhoorn - WaarBenJij.nu

Wat doen we vandaag?

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

18 Juli 2017 | Nederland, Katwijk-Midden

17 juli : Wat doen we vandaag?
Gisteren zeiden we al, dat we vandaag plan de campagne zouden maken. Hier in de omtrek kan je meerdere mooie dingen bezoeken. De hoogvlakte (fjellet) bij Stryn. Of direct de Jotunheimen, met een wandeling bij Krossbu. Het weer is zodanig dat we vandaag beginnen met een ontbijt in het zonnetje. Het ontbijt eindigde binnen omdat de zon zich verschool achter een partij wolken. Ondertussen beraadslaagd over het programma van de dag. We gaan naar de Strynefjellet. De tocht er naartoe was al prachtig. Gestopt bij de Polfoss, waar zich een gigantische partij smeltwater tussen de rotsen door perst en gebruikt wordt om energie op te wekken. Vervolgens de Strynfjellet met een gigantische hoeveelheid sneeuw en uitzicht. Wat een adembenemende natuurpracht. Daar geniet je van. En dat moet je goed doen want het weer kan zo omslaan. En dat gebeurde. Voor we het wisten zagen we geen hand voor ogen van de mist en regen. Op de weg terug kwanten we onder de mistvlagen te rijden en kwam het zicht terug. We hebben alle 4 genoten. Nog een laag sneeuw hoger dan je zelf bent. En de uitgestrekte ijsvlakte op het meer. Voor ons doen niet meer een alledaags verschijnsel. Hier zijn het de restanten van nog heel veel meer sneeuw en ijs. Mooi, mooi. En dan op de terugweg nog de Billingenfloss. Wat een waterspektakel. Het blauwgekleurde smeltwater. Prachtig om te zien. De kracht van de natuur, mooi om te beleven. Na een kleine rondwandeling waagden we ons aan een 2e wandeling. We leken wel een kuddetje van 4 klipgeiten. Bergopwaarts, er leek geen eind aan te komen. Vooral niet als Bram voorop loopt. Hij ziet iedere keer weer de top, maar schijn bedriegt. Er valt dan toch weer wat klimwerk te doen. Eenmaal boven kwamen we wel erg dicht langs de rand van het ravijn te lopen. Dat was minder, Rina had een lichte spijkerbroek aan en dat wilden we zo houden. Als je erg angstig bent kunnen de bijverschijnselen soms kleurig zijn. Na een pittige afdaling werd de weg terug naar camping aanvaard. We gaan hier weer een avondje en een nachtje doorbrengen. En de weersverwachting bepaalt wat we gaan doen. Vandaag hebben we volop genoten en gezien wat natuur is en hoe het weer de gang van zaken in de natuur en voor de mensen bepaalt.

• 19 Juli 2017 - 16:16

AB:

Zo klimgeiten, dat was me een klim en klauterpartij. Doet me denken aan vroeger, toen hebben we ook wat gewandeld en geklommen. Komt daar nog bij dat ik veelal in plaatjes denk, dus jullie kunnen je wel voorstellen hoe ik er nu bij zit met m'n hoogtevrees... bijkomstig voordeel is wel dat ik een beige broek aan heb, dus (afgezien van de stank) valt het niet op in tegenstelling tot ma (maar gelukkig bleef haar broek de kleur zoals die aan het begin van de wandeling was).
    Nog heel veel veilige klim- en wandelkilometers toegewenst deze vakantie.

Gr. Ar Bar

• 19 Juli 2017 - 19:24