Heel veel mooie indrukken! - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Bram Barnhoorn - WaarBenJij.nu Heel veel mooie indrukken! - Reisverslag uit Katwijk-Midden, Nederland van Bram Barnhoorn - WaarBenJij.nu

Heel veel mooie indrukken!

Door: Bram

Blijf op de hoogte en volg Bram

21 Juli 2017 | Nederland, Katwijk-Midden

20 juli : Heel veel mooie indrukken.
We waren weer vroeg uit de veren vanmorgen. Lekker buiten genieten van een ontbijtje. En daarna inpakken en verkassen. We hebben het plan opgevat om een dal verder te gaan, de Jostedalen. Bij Gaupne komen we het dal uit en staan aan de fjord. Dat laten we achter ons en we gaan naar de Nigarsbreen Camping in het Jostedal. De zon schijnt volop en de temperatuur gaat in alle hevigheid mee. Gijs komt op het lumineuze idee om naar het Styggevatnet te gaan. Dat is een stuwmeer waar de Austdalsbreen in uitkomt. Omdat het zo hoog ligt, op dertienhonderd en vijftig meter, is deze gletsjer nog behoorlijk goed intact gebleven. En het meer dat nog grotendeels bevroren was, gaf een sprookjesachtig aanzicht. Al die schaduwen in de open stukken water gaven iets heel bijzonders aan het meer. Wat een mooie ervaring weer. Het weer was hier ook heerlijk. Een fris windje maar toch volop zon maakten het aangenaam. Na deze prachtige indrukken reden we terug naar de camping. Even bijkomen, een lekkere lunch in de buitenlucht en daarna op voor de volgende excursie. Het kan vandaag niet op. Op naar de Nigarsbreen. Na een lekkere wandeling namen we voor een gedeelte van de reis, een bootje. Dat bracht ons met een halve buslading Polen dichter bij de Nigarsbreen. Bijna hadden we de breen niet gezien. Al die Polen hadden, opgejaagd door een reisleider met een hoog ADHD gehalte, zoveel haast om er te komen dat ze allemaal aan een kant de boot indoken. Bijna slagzij en in het koude ijswater dat van de gletsjer afkomt terecht gekomen. Maar we hebben de reis volbracht en schrokken bij het aanblik van de Nigarsbreen. Wat is hier in een aantal jaren gebeurd? Ook de Nigarsbreen is heel veel meters terug getreden. En heel
veel smaller geworden. Wat doen mensen met de natuur? Ook deze gletsjer smelt weg. Toch hebben we nog vele mooie plaatjes kunnen schieten. Rina hebben we op de terugreis weer afgeleverd bij de boot. Onze prinses spaarden we een route over de rotsen en de nodige klauterpartijen. Zij zat nog net niet als Beatrix naar ons te zwaaien toen zij ons passeerde. De drie klipgeiten en onze kliphond Moyra maakten het traject helemaal te voet af. Wat een dag weer. Wat een mooie indrukken bij heel mooi weer. En dat aan een meer waar de ijsklontje nog in drijven. Gekker kunnen we het in contrasten niet beleven. Na deze pittige dag hadden we wel een lekkere bbq verdiend. We hebben van alles genoten. Tot morgen.

• 21 Juli 2017 - 17:43

AB:

Goedemiddag,

Op het moment van schrijven vormen zich langzaam wolken voor de zon, echter hebben we geen klagen. Waar week 1 grotendeels uit regen bestond, is week 2 er juist 1 van veelal zon met dus af en toe wat wolken.
    Ook wij ontbijten zo'n beetje elke morgen buiten... we love it. Eerst verse broodjes halen in het dorpje Sijsele (zo'n 6 km met de fiets, enkeltje welteverstaan), maar dan heb je ook gelijk iedere morgen een sportmomentje. Maar genoeg over ons, terug naar jullie.
    Goed om te lezen dat er überhaupt nog gletsjers zijn....maar pa, het is toch niet gek dat door de opwarming van de aarde (waar we met z'n allen aan mee doen, dus ook jullie) juist de ijskap en daarmee ook de gletsjers smelten? Ik denk persoonlijk dat dat toch niet tegen te gaan is. Dus mijn advies; geniet er dus nog maar van zolang het kan (en maak maar zo veel mogelijk foto's) want als jullie over een paar jaar terug gaan, zijn ze er mogelijk niet meer.
    En ma, soms is het beter om dingen te laten, vooral met die (wel heel speciale/bijzondere) schouder van u. Kunt u beter alvast beginnen met de bbq aan steken, tafel dekken, flessen wijn open trekken, salades maken, wasje doen of wat u allemaal nog kan verzinnen. Hihihi

Geniet er verder van en tot de volgende blog.

Jullie trouwste volger,
    ArBar