Oan 't moarn, "winkelje" - Reisverslag uit Bodegraven, Nederland van Bram Barnhoorn - WaarBenJij.nu Oan 't moarn, "winkelje" - Reisverslag uit Bodegraven, Nederland van Bram Barnhoorn - WaarBenJij.nu

Oan 't moarn, "winkelje"

Door: BB

Blijf op de hoogte en volg Bram

25 September 2015 | Nederland, Bodegraven


Oan 't moarn, "winkelje"
Gisterenavond nog even het Zuid Afrikaanse weerbericht gevolgd. De Zuid Afrikaanse Piet Paulisma is onze grote vriend geworden. Hij mag ook voor morgen weer vertellen dat we schitterend weer gaan krijgen. Alleen de wind waait behoorlijk hard. Een echt Kattuks windje uit het zuidwesten. Dus helaas geen "whale watching weer". Wel schitterend weer voor de meisjes. Zij willen er vandaag een relax-dagje van maken. Ze hebben al uitgeslapen, uitgebreid ontbeten, geshopt, souvenirs gescoord, koffie met muffins genuttigd en weer geshopt. Ik mocht ook mee. Ik heb m'n vriend, m'n fotocamera maar meegenomen. Dan weet ik dat ik nog wat onder controle heb vandaag. Het is hier vandaag "Heritage Day" een nationale feestdag. De Afrikaners gedenken hun geschiedenis. In Pretoria hebben ze daarvoor een gedenkmomument. Een soort Dammonument. Het zal een bont gezelschap wezen. Uit heel veel Europese en Aziatische landen zijn hier vroeger wel mensen blijven hangen. Doe daar alle verschillende stammen Zuid Afrikaners bij en het feest is compleet. Hier doen ze het anders. Wij hebben het oranje en het rood, wit en blauw. Hier hebben ze alle kleuren van de regenboog. Alle negerinnen op de mini-markt van St. Lucia zijn op hun fraaist uitgedost. Leuke hoedjes gezien voor Alie Wijnhorst. Moet ze toch nog een keertje mee naar ZA. Alie om een beeld te vormen voeg ik wel enkele foto's toe. En de dames hier zitten ook onder de kraaltjes, gevlochten veelkleurige riemen en kettingen. Ik heb mooie foto' s mogen maken. Remedie: een mooie foto maken, laten zien aan de dame in kwestie, en je castingwerk kan beginnen. De een na de ander wil op de foto. Toppie! De meisjes gaan nog even door met shoppen. Mijn vriend en ik gaan samen op pad. Terug naar Evalone Guesthouse. Het duurde niet lang of de "maides" kwamen ook weer thuis. Nu gaat het betere spetter- en bruinwerk beginnen. Een beetje meer vet aan de lijfjes en deze temperatuur kunnen daarvoor garant staan. Rina wist mij te overtuigen dat zij een afspraakje had met de giraffenverkoper. Ik had dat allang, selectief als ik ben, van de harde schijf gewist. Maar als Rina wat wil, dan geef ik me al snel gewonnen. Maar de giraffe was niet op tijd afgekomen. Dus thuis blijft het schuurtje leeg. Maar owee, madame had al een alternatief. Mooier en dus ook duurder. Ik blijf ondertussen maar lopen naar die pinautomaat. Ik heb inmiddels ook vrienden bij de bank in ZA. Maar dat terzake. Rina gaat behendig de volgepakte souvenirwinkel in. Zij is hier dus vaker geweest en wist haar giraffe blindelings te vinden. Oeps dacht ik, Rina heeft de maat van deze langnek verkeerd ingeschat. Ik vrees dat zijn kop en een deel van de nek uit de koffer gaan komen. Maar mijn Rina geeft niet op. Zij weet ook al precies waar "langnek" komt te staan Dus na wat van de prijs afgepingeld te hebben is de giraffe van haar. Met veel pijn en moeite heeft het beest een tijdelijk onderkomen in de koffer. Nu nog hopen dat hij niets breekt. Zijn kop zit tegen het dak van de koffer. En na dit bezoek aan de "namaakdierenwinkel" was het shoppen nog niet ten einde. Alles voor de Kattukse braai van vanavond moest ingeslagen worden. Ik mocht daarmee thuiskomen. Nu ga ik nog ff genieten van de zon voordat deze onder gaat. Mogelijk een moment om mee te maken. Dus later in de middag onze bolide van stal gehaald en naar het Estuarium gereden. Ik was niet de enige die op dit idee gekomen was. En het was prachtig. Het was een grote vuurbal die onderging. Daarna op naar huis en als een ware braaimeester aan het braaien geslagen voor mijn gevolg. We hadden ook nu weer volop. Monica sloot ook bij ons aan. Later op de avond gevolgd door een jong Nederlands stel uit Utrecht. Het was gezellig met elkaar maar aan alles komt een eind. Dat was het ook voor de sleutel van Areen en Corretje. Corretje was door al het eten die avond weer wat sterker gegroeid en zij presteerde het om het oog van de sleutel van de rest te scheiden. Dus de "maides" moesten vannacht met een stoel achter de deur slapen. Dit uit voorzorg om niet gestolen te worden. Bram die te hulp was geschoten bij dit sleutelincident meende dat de "maides"nu in het bezit waren van hun sleutelbos. Het enige wat hij had was het afgebroken stukje sleutel dat hij uit het sleutelgat gepeurd had. Dus nog ff buurten bij de meiden om te horen of zij onze sleutelbos hadden. Het enige wat zij nog konden produceren was een hinnikend gelach. Wat bleek, Rina was al druk bezig om zich op haar mandje voor te bereiden en zij had de sleutel meegenomen en op een tactische plek gelegd. Voor mij dus niet te vinden. Het was een hilarische ontknoping van weer een mooie dag in Zuid Afrika.
We zien jullie reacties tegemoet. Groetjes, THE BIG 4

  • 25 September 2015 - 08:37

    Nico Hoek:

    Geweldig weer om te lezen luitjes. En Bram, ik verwacht binnenkort wel een boek van jou dat meedoet aan het boekenbal ;-) Wat een leuke en pakkende manier van schrijven heb je zeg!!

    Door alle uitgaven is het voor jou goed dat de pensioenleeftijd is opgeschoven denk ik :-).

    En dan alle belevenissen van jullie. Het lijkt mij geweldig om Zuid Afrika te zien. De bucketlist wordt zo niet korter, maar alleen maar langer.

    Nog een mooie tijd toegewenst en geniet er nog maar goed van!!

    Groeten,

    Petra en Nico Hoek

  • 25 September 2015 - 10:00

    Henny Hoek:

    Bram en Rina

    Je verslagen van de reis is een compleet dagboek geworden. Ik hoop maar dat jullie volgende week weer terugkomen, want aan de andere kant van de wereld is het best mooi en spannend. Je zou zo nog een maandje bijtekenen.
    Nog een fijne tijd en tot spoedig ziens in de E.A. Borgerstraat (misschien zijn jullie ondertussen vergeten dat daar jullie huis staat)

    hg Henny en Lida

  • 25 September 2015 - 10:33

    Fred,Henri En Alie:

    Lieve allemaal, ik wordt helemaal blij van dit verslag. Het gaat namelijk over hoedjes. Nu zit ik alles af te kijken maar geen foto van hoedjes. Ik dacht....mag ik er misschien 1 uitkiezen. Maar valt tegen zeg! Geen hoedjes kraaltjes etc. Fred begon helemaal te glunderen, dan hoef je tenminste weer niet op een hoed uit. Ik weet niet of hij jullie nu zo gastvrij ontvangt als voorheen. Hoewel....dan krijgen we problemen met jullie grote vriendje. Henri zit er al klaar voor...ze komen bijna hoor. Af en toe zitten jullie in Amerike volgens Henri. Oh nee....Afrika zegt hij dan. Wij zijn ook bang Henny en Lida of ze het adres nog weten. Enne wat die sleutels betrof. Wij zijn een week een huissleutel kwijt geweest. Die met dat labeltje met ons adres erin. Gelukkig dat afgelopen zomer 2 heel wijze mensen (Bram en Rina) dat adres er uit hebben gehaald. Zou al naar het gemeentehuis gaan kijken in een graaibak met allemaal gevonden sleutels. Jullie snappen....ik was in paniek. Zat heel da nacht voor de deur te wachten totdat diegene binnen zou komen die onze sleutel had. Gelukkig krijgt de huiskamer 1 x in de week een goede beurt. En ja....hij lag onder de kast. Nou jullie nog nog heerlijk vermaken daar hoor. Hopen dat jullie met giraf en zonder hoed weer gezond thuis komen. We zien er naar uit. Dikke knuf van Henneke. Liefs van hier. XxxxxxxAlie

  • 25 September 2015 - 13:16

    Dita:

    Haha hoedjes! Areen past er helemaal tussen daar in ZA, want ik meen dat zij met mooie hoedjes van huis is gegaan heeeeeeeel lang geleden!
    Jullie moeten er vast nog niet aan denken, maar hier wordt met enige regelmaat gevraagd hoe laat jullie landen... Ja het huis moet schoon en de flightradar op stand by.
    Hopelijk gaat het jullie lukken om alles mee te nemen met al die souvenirs, niet te gek maken hoor haha!
    Ben benieuwd wat jullie de komende dagen nog gaan beleven, we blijven volgen.
    Genietse! Groeten vanuit een zonnig Katwijk en Parijs!

  • 25 September 2015 - 18:18

    Leo En Arenda:

    bram en rina hallo ik heb maar 1stuk gelezen. en een paar prachtige foto s gezien.wij gaan morgen avond vliegen en hopen dan maandag in richard bay aan te komen. we zijn benieuwd en hebben er veel zin in. denk niet dat we jullie tegen komen?(wel jammer) nog veel plezier en we spreken elkaar nog.groeten leo en arende

  • 26 September 2015 - 03:08

    Family Barnhoorn:

    Hello Big4,

    geniet nog maar met volle teugen van de laatste dagen want o, wat zal het toch wennen worden als jullie straks weer terug zijn in dit kleine 'kikkerlandje'. Waar jullie de BIG4 van Katwijk gaan zien; meeuwen, kauwen, honden en katten. Ben zo benieuwd naar alle foto's. Terug in Katwijk ga ik maar een dagje reserveren om ze allemaal in 1x te komen bekijken. Pa, kan er misschien al een tussenstand gegeven worden van het aantal foto's tot nu toe?!

    Tot horens.

    Gr. uit Wassenaar

  • 26 September 2015 - 14:52

    Bram Barnhoorn:

    Beste allemaal. Wat een leuke reacties.
    Nico als we terug zijn moeten we maar een keertje afspreken met Leo en Arenda erbij. Het afrikaalbum gaat er zeker weer komen. Ik heb zoveel mooie foto's kunnen maken. En met het schrijven van de verhalen schrijf je ook alle indrukken van je af. Je ziet hier zoveel en maakt ook zoveel mee.
    Henny ik wil zo een maand bijtekenen. Jij past wel op de "Sion-winkel". Maar op het gemeentehuis krijg ik volgens mij een probleem. Dus toch maar naar de EA.B.straat.
    Alie, twee van je hoedjes zijn alsnog geplaatst onder het artikel. De rest probeer ik nog te plaatsen. Mijn grote vriend zijn auto is gekocht.
    Dita, we hebben alweer het nodige beleefd. Je zal het nog lezen. Gaan nog ff door en richten ons dan op de thuisreis.
    Leo en Arenda, heel veel plezier. Wij wensen jullie een net zo fijne vakantie toe als wij weer gehad hebben. Geniet van al het moois dat jullie gaan zien. Hopelijk ook met hetzelfde weer als wij hebben. En kijk goed uit met rijden. Is goed te doen, ook op z'n Engels. Hier wordt veel ingehaald op een 2 baans weg waardoor je lettend op elkaar gebruik moet maken van de vluchtstrook. Heel veel plezier !!!!! en tot weerziens in Katwijk.
    Arjan, ik ben de tel kwijtgeraakt. Areen en Corrien hebben ook nog het nodige. Maar het zal weer een mooi boek worden. Geef de meiden een dikke knuffel van ons.
    Beste mensen nog mails bedankt en ik houd jullie wel lezend bezig.
    BB

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bram

We gaan opnieuw richting" het hoge noorden". Nu niet naar Zuid Afrika. Je kan gerust zeggen, heel iets anders. Op zoek naar het rendier, de beer, een eland, de visarend en de nog veel meer.

Actief sinds 31 Aug. 2015
Verslag gelezen: 408
Totaal aantal bezoekers 21111

Voorgaande reizen:

07 Juli 2017 - 29 Juli 2017

4 Kattukse Vikingen gaan noord over!

23 April 2016 - 09 Mei 2016

Vancouver Island - Here we come!!

08 September 2015 - 30 September 2015

Zuid Afrika - Kwazulu Natal

Landen bezocht: